Finland.

Jag sitter just nu på planet från Milan till Helsingfors. Jag tänkte att om jag får chansen att blogga idag så skriver jag klart ett inlägg så tar det bara tid att lägga upp bilder.

Jag somnade igår strax efter två vaknade klockan fyra helt yr och svettig av värmen. Gick på toaletten runt 5 gånger tror jag. Det måste va kaffe drickandet. Jag kunde helt enkelt inte sova. Jag vaknade runt fem och drog mig så länge jag kunde. Packade de sista sakerna och skulle gå. När jag kommer till dörren finns en tejpad lapp där och väntade på mig från Maria och Andreas. De är allt för söta då de önskade mig en trevlig resa redan när jag gick och lad mig igår. Jag är så bortskämd att fick sådanna bra vänner här. Jag fick även massor av avsnitt som jag kan se på min laptop i all väntan. Jag är glad att jag blev övertalad att ta med denna lilla saken. Jag vart så glad när jag satt och väntade JÄTTE länge ( 1 timme och 15 minuter) och upptäckde då hur många avsnitt Andreas hade fört över. Jag ville nästan göra ett glädjeskutt.

Flygplatsen i Milan vart inte så stor men jätte rörig tyckte jag och det var så mycket folk så att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag gick dock där strömmen gick då jag upptäckte att hela strömmen hade sjalar och stora klänningar.. det kanske inte var riktigt rätt? Ska de alla till Finland? Tillslut frågar jag folk i uniformer och jag tror att de jobbar där. Men till min förvåning (jag vet att de dubbar tv, men skolan då ?) pratar de ingen bra engelska alls... de jobbar på en flygplats?! Tillslut ser en spansk kvinna mitt rop på hjälp, min vilsna blick, min saknad efter Maria som hade vetat vad man ska göra. Hon kan knappt engelska och jag kan ingen spanska. Jag lyckades förstå nummer sju och började gå dit. När jag väl kom dit vart jag överlycklig över att se helsingfors på skärmen och att det inte var någon kö. Detta blir bra tänkte jag. Nu har jag till och med massor av tid. Så jag ville ta några snabba foton. När jag väl ska hitta min gate behöver jag först gå ner en våning för att gå ingeom säkerhets kontrollen och jag tror att halva världen var före mig i kö. Alla dessa skrikande barn, gubbar som ska tränga sig före, folk pratar i telefon, folk svettas och viftar runt och gamlingar ser arga ut på allt och alla. Två kvinnor kommer fram till mig en med barnvagn och det låter som om ska börja gråta. Jag förstår inte ett ord hon säger, tippar dock på att det var italienska. De bara går före mig. Jaha, jag lät de göra det. Jag hade inget val typ. Tillslut blockade dom hela kön för det verkade som de inväntade flera så jag gick då förbi och var inte ensam om det. Jag var inte oartig, stannar man upp helt i en kö och kikar runt efter något då får man gå före. Speciellt om man själv var före. Där står jag i mina hello kitty hörlurar som är jätte rosa! Jag får massor av blickar och småleenden. Kanske skrattar de lite åt mig i mina flätor och hörlurar. I hope so..Det är nästan så att jag började dregla och halta så de skulle tro att var förståndshandikappad. Bestämde mig dock för att jag är mognare än så och får helt enkelt låta bli. Kanske hade hänt om det gick att filma med min kamera.

Jag hann dock till planet då alla nästan hade gått igenom gaten. När vi kommer in i planet måste jag sitta vid en exit, det hatar jag att göra. Det känns som om jag får ett ansvar. Om det händer något ska jag öppna 20 kilos dörren? Jag vill ha min handväska under mitt säte framför mig ju. Inte panik, lite ångest. Sedan kommer en av flygvärdinnorna fram till mig. Hon ser skitsur ut tar förgivet att jag pratar finska och säger ge mig den och pekar på min jacka som ligger brevid mig. Inte ens den fick jag ha, den ska ligga på hathyllan.

Som i alla flyg går det igenom säkerhetsreglerna och att samtliga elektronik saker ska vara avstängda. I know this. Jag har ju fakstist rest mycket genom mina dagar och min mamma har varit flygvärdinna i.. vad är det 16 år?

Hon ser på mina hörlurar och frågar om den är på. Jag svarar naturligtvist ja, eftersom ipoden är på. För att motorn är inte ens i gång på planet och jag skulle ju stänga av den så fort den börjar rulla. Hon säger då att i start och landning får man inte ha på den med världens attityd, jag sa ok, jag stänger av den nu. Då lutar hon sig fram och pekar på ""spänn säkerhetsbeltet" skylten och säger när den är avstängd kan du sätta på den igen.  Öhm... Ja det ropades upp alldeles nyss och jag antar att start och landning inte är hela flygresan??

I vilket fall hoppas jag att man får något att äta på detta flyget. På det förra fick man små ost och skinkbitar och en fralla. En kopp med supervarmt kaffe räddade mig då jag trodde jag snart skulle bli blå av kyla.

Jag hoppas Anna möter mig på flygplatsen i Finland. Nu är jag påväg på arbetsresa + ett nytt äventyr? Det ska bli så skönt med miljö ombyte och att träffa nya människor. Bäst av allt är att få äta buffeen på båten. Jag tror nästan den slår julafton.. nästan. Jag måste tänka på saken. NU ska jag se på "How I met your mother".

BTW Mikael, om du inte fått mina sms.. min leverans rapport säger : väntar. Så har jag hittat dina nyklar. De ligger i ett mini fack i min handväska och jag lovar att de kommer tryggt hem till dig.


Framme på hotellet och det är helt fantastikt fint. Anna kom och mötte mig och nu ska jag fort göra mig lite fin för att gå ut och äta. Det blir troligtvist några öl ( något annat för mig?) och fotboll med hennes vänner ikväll. Det ska bli super roligt verkligen. Imorgon går båten vid 6 på kvällen så jag hinner handla lakrids imorgon.

Det är iskallt här och jag tror att jag snart kommer avlida. Men oj vad vacker och grönt.. det känns nästan som om jag glömt hur träd ser ut..

 

Milan!

 

 

Milan

Hotell rummet

Så fint vad hotell rummet :)

utsikten från fönstret. Höres senare kanske... jag vet inte hur jag ska ladda datorn, behöver hitta en adapter...

 

2010-06-18 @ 17:01:30

Kommentarer

Postat av: mamma

jag bara ler och älskar dig än mer...kram kram NJUT

2010-06-18 @ 17:06:10


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback